Sinebrychoffin taidemuseo: Linné ja pieni pala paratiisia. 17.2.–28.8.2022
Sinä et koskaan saa niin hellyyttä
et koskaan niin kuin lumisateelta
tuhansia tuhansia hetkituhansia
Kruunuvuokko, kääpiöesikko, keltanarsissi. Lehtoakileija, jaloleinikki. Tuoksuköynnöskuusama. Tulppaani, tuoksuherne.
Eteläntytönkorento. Hohtosinisiipi.
Ohdakeperhonen.
Luetelma Jean-Michel Picartin (1600–1682) maalauksen Kukka-asetelma kukista ja perhosista kuulostaa paratiisin avoimesta portista vuotavalta pieneltä runolta. Se on tuoksuva, esteettinen, runsas, ylellinen – ja onkin mahdollisesti toiminut omistajansa puutarhan sisältöjä kuvaavana florilegium -kukkakuvastona, siis statussymbolina.
”Puutarha kertoo paljon ihmisen suhteesta ympäristöönsä, sillä se syntyy kulttuurin ja luonnon rajamaastossa. Puutarha on siten toiminut aina myös haaveiden ja maailmankuvien peilinä. Jokainen puutarhuri luo oman paratiisinsa.”, kertoo Linné – pieni pala paratiisia -näyttelyn teksti. Näyttely koostuu ruotsalaisen kuningattaren rakennuttaman palatsin ja puutarhan kuvauksesta, maalauksesta onnistuneesta ananaksen kasvatuksesta ruukussa, kukka- ja perhosasetelmista, kasvitieteen ja luokittelun historian synnystä, uskonnolliseen ja rakkauteen liittyvistä paratiisin kuvauksista ja kukkien, puistojen, puutarhojen ja luonnon merkityksestä Helsingin aiemmassa historiassa. Yhteistä niille kaikille on ylitsevuotava herkkyys, runsaus ja sulo; mutta ennen kaikkea kokonaisuus on pieni ikkuna tapoihin, joilla ihminen on käsitellyt paitsi luontoa, myös omaa luontosuhdettaan aiemmin.
”Paratiisi on yliluonnollinen maailma, jota pidetään toivottavana ja johon pääsyä pidetään tavoittelemisen arvoisena. Paratiisit ovat usein ihanteellista maisemaa muistuttavia elinympäristöjä, jotka ovat esteettisiä, yltäkylläisiä, onnellisia ja vaarattomia. Käytännössä kaikissa traditioissa on jonkinlainen paratiisikäsitys, mutta niiden paratiisit muistuttavat paljon toisiaan. Paratiisi voi olla eri kulttuureissa joko ihmiskunnan alku- ja loppukoti tai paikka, johon mennään kuoleman tai jonkin suuren mullistuksen jälkeen”, kertoo rakas ystävämme Wikipedia. Raamatun alkukertomuksessa ihminen elää savesta luotuna ja hengellä elämään herätettynä, tuskista vapaana, ihanassa luonnonparatiisissa. Samainen tarina myös määrää ihmisen hallitsemaan luomakuntaa, ja paratiisista karkoittamisen jälkeen ihminen onkin tuota omistajuuttaan käyttänyt siinä määrin, että on tänä päivänä ainoa eläin, jonka täytyy toisilleen täällä elossa olemisesta ja luonnon antimista nauttimisesta maksaa.

Kuvataiteeseen kukat ja puutarhat ilmestyivät itsenäisenä kuvaamisen kohteena 1600 -luvulla, mutta luonnontieteen ja kasvitieteen kehittyminen 1800 -luvulla, Linnén ja muiden tutkijoiden tieteellisten luokitusten ilmestymisen myötä, kukkien suosio puhkesi yläluokissa valtaisaan kukkaan. Viktoriaanisella aikakaudella (1800-luvulla) koko maailma, myös Suomi ja Helsinki muuttuivat huomattavasti yhteiskunnallisesti. Teollistuvan aikakauden uudistuksia ja keksintöjä olivat esimerkiksi rautatie, lennätin, kamera, tavallisen kansan poliittisten oikeuksien laajentaminen, naisten oikeudet, työläisten ammattiliitot, työajan lyhentäminen, puhtaanapidon kehitys, sanomalehti, höyrylaiva, puhelin, sähkövalo, kirjoituskone. Luomakunnan kruunu oli ylivertainen, paratiisiaan hallitseva älykäs nero.
Yläluokka oli silti etuoikeutettu myös suhteessa kukkiin. Kukat ovat esimerkiksi toimineet viestinviejinä silloin, kun suoraan ei ole voinut puhua. Floriografialla eli kukkien kielellä viitataan viktoriaanisen ajan kukkakieleen, joka kehittyi kasvitieteen ja yleisesti valituksen ajan tiedettä kohtaan kasvavan kiinnostuksen ja suosion myötä. Kukkien kielen juuret ovat Osmanien valtakunnassa, Ottomaaneilta, jossa vallitsi 1700-luvun alkupuolella tulppaanivillitys. Nimi Osman tulee persian kautta arabiankielen erisnimestä Uthman (عثمان).
Englannin suurlähettilään vaimo, kirjailija ja runoilija Mary Wortley Montagu kuvasi matkakirjeissään Osmanien valtakunnasta kukkien kieltä 1736. 1800-luvun alkupuolella kukkien kielestä kirjoitettiin kirjoja (ja myös itse kukista); niillä on kuitenkin luotu ainakin antiikin myyteistä lähtien monimuotoisia ja merkityksistä tiheitä symboleja. Kukkien ”kieltä” ajalta ovat monet kaanoneihin jääneet teokset, kuten William Blaken runot, Baudelairen runokokoelma Pahan kukat, kukkaan puhkeavista tytöistä kirjoittanut Marcel Proust, Rimbaud, Verlaine, Mallarmé, Eino Leinon lyriikka tai vaikkapa Johannes Linnankosken romaani Laulu tulipunaisesta kukasta (1905). Tärkeä esimerkki on myös Kalman kukka, Akseli Gallen-Kallelan puupiirros vuodelta 1895.
Symbolistit eivät kapinoineet pelkästään runouden perinteisiä konventioita, vaan myös itse yhteiskuntarakennetta vastaan. Näin ravintoon, lääketieteeseen, paratiisiin ja viattomuuteen alunperin liittynyt puutarhan, rakkauden ja kauneuden kuvasto – kiistatta myös yläluokkaisuuden ja vaurauden kuvasto – muuttui vuosisadanvaihdetta kohden yhteiskunnallisen ja uskonnollisen debatin symboliksi; käsittelemään pahetta ja viattomuuden kuolemaa, ihmisen luomia ahtauksia ja kontrollia, jumalanpelkoa, kritiikkiä, mätänemistä, oopiumia, jumalankuolemaa.
”Gloire du long désir, Idées
Tout en moi s’exaltait de voir
La famille des iridées
surgir à nouveau devoir”
”Pitkän halun loisto, aatteet,
kaikki minussa riemuitsi,
kun kukkien suku
uuden velvoitteen kohtasi.”
Stephane Mallarmé: Prose (pour des Esseintes)

Kreikkalaisen mytologian mukaan pioni sai nimensä Paeonilta, joka oli jumalten lääkäri. Paeon suututti opettajansa Asclepiuksen, koska löysi vastoin opettajansa opetusta parannuskeinon pionin juurista.
Zeus pelasti Paeonin Asclepiuksen kynsistä muuttamalla hänet pioniksi.


Jacob Marrel: Kukkia maljakossa





Sinebrychoffin taidemuseon Pieni pala paratiisia on lumoava kasvitieteellinen, kohottava, kaunis, koskettava ja taivaallinen kokonaisuus, josta huokuu puhdas rakkaus. Se on värikäs, lähes tuoksuva kokemus keskellä helmikuun 2022 maailmanhistoriallista edistyksen ja sivistyksen aikakautta ja vuodenajattomuuteen liukuvia Helsingin katuja, ruttobasillista ja ennustamatonta nykyhetkeä, jossa ajatukset kasvimaista, kukista ja puutarhoista, rakkaudesta, liljoista, ruusuista ja pioneista tuntuvat yllättävän mielekkäiltä. Vaikka ylimistön kukkaisten taustalta voi löytää paheita, kolonalisaatiota, ahdistavia uskontoon liittyviä tunteita ja kasvitieteen luokitteluissakin nähdä alun nykyiseen vieraantumiseen kasvien ja luonnon lääkitsevästä ja ravitsevasta symbioosista ihmisen kanssa, niissä hehkuu silti lumoutuminen ja luonnon ihmeellinen kauneus, rakkaus kukkiin ja kasveihin, parhain hoivan ja hyvän tahtomisen inhimillinen tunne. Ehkä siinä on jotain tärkeää, mitä kannattaisi kuulla ja mihin tarttua.

tule kanssani ulos!
11Talvi on mennyt, sade on laannut,
se on kaikonnut pois.
12Kukat nousevat maasta,
laulun aika on tullut,
joka puolella huhuavat metsäkyyhkyt.
Totuus. Suomen virallinen kulttuuritaidejulkaisu.