Miksi ajatus tuntemattomasta ja kehollisen elämän lopusta on ihmiselle niin sietämätön?
Amos Rex: Egyptin loisto. 9.10.2020-21.3.2021
Ruumis makaa senttien päässä minusta lasivitriinin sisällä. Sen käärinliinat ovat tahriintuneet. Tajuan, etten ole koskaan ennen nähnyt ruumista. Kuvottaa. Olen kuvittelevinani, että mätä ja makea tuoksu leijuu ilmassa. Sisälmykset kääntyvät ympäri. Hengitän kalmaa sieraimiini tiedostamattani kuin vauhkoontunut eläin ja jokin aivojen matelijaosan alkukantainen käskee kehon kammota ja poistua. Tuijotan arkun pintaan maalattuja elottomia silmiä, jotka tuijottavat tyhjyyteen ja ovat tuijottaneet jo monta tuhatta vuotta.
Yöllä herään kesken unen ja ajattelen mätäneviä hampaita. Aamulla oma keho on olevinaan täynnä matoja ja käärmeitä, mätänen, silmät toljottaa tuonpuoleiseen. Herättyäni kuuntelen villapipo -folkia, se on turvallista. Olen jotenkin äärettömän hetkellinen ja verevä. Eletään, sanoi Ismo Alankokin. Vielä kun ehditään.
Tekee äkillisesti mieli voileipää, minkä päällä olisi tuoretta kurkkua. Sen tuoksu. Please. Kalma on yhä kasvoilla.
Amos Rexin Egyptin loisto -näyttely palaa tappavan ja vammauttavan viruksen riehuessa maan pinnalla luolastoissaan aikaan, jolloin museoissa vierailu oli kaukomatkailua korvaava tapa tutustua muihin kulttuureihin. Egypti on tuotu tänne Italiasta, ja Helsingin alla sijaitsee tällä hetkellä muinainen kuolemanlaakso täynnä ruumiita, jumalia ja akh -henkiä, konkreettisia jäänteitä raa’an orjuuden, äärilleen viedyn henkilönpalvonnan ja syvästi kuolemaan kietoutuneesta ajanjaksosta ihmislajin historiassa.
”Ensin vainaja pestiin soodaliuoksella ja ihokarvat poistettiin. Aivot poistettiin metallisella koukulla nenän kautta, joskus myös pääkalloon tehdyn reiän tai silmäkuopan kautta poraamalla. Sisäelimet poistettiin vasempaan kylkeen tehdyn viillon kautta. Ruumis käsiteltiin natronsuolalla, vatsaontelo täytettiin pellavaliinoilla ja säilöntäaineena toimivalla hartsilla. Lopuksi ruumis käärittiin pitkiin pellavakääreisiin.

Poistetut sisäelimet voideltiin natriumsuolalla, parfyymiöljyllä ja nestemäisellä hartsilla. Pellavaliinoihin käärittyinä ne kätkettiin neljään kanooppiastiaan, jotka vainaja sai mukaansa arkkuun. Palsamoinnin tärkein vaihe oli kuivaus. Sormien ja varpaiden kynnet ommeltiin kiinni, jotta ne eivät putoaisi kuivatuksen aikana.” kertoo palsamoinnista Vapriikin Marjo-Riitta Saloniemi.
Ruumiin säilömisen meneminen pieleen merkitsi kadotusta – ruumis oli yksi viidestä elementistä ihmisessä jonka oli säilyttävä hyvän kuolemanjälkeisen kohtalon turvaamiseksi Egyptiläisen uskonnon mukaan ihminen koostui viidestä eri elementistä, joita olivat keho (ha), varjo (shut), kaksi ”sielua” (ba ja ka) sekä nimi (ren).




Näyttelyssä on toki muumioituneiden ruumiiden lisäksi muutakin esillä. Patsaita, upeita papyruksia, amuletteja, sfinksejä, muumioituja pyhiä eläimiä, paljon esineitä ja niihin liittyvää tietoa. Egyptologiaan perehtymättömälle tietomäärä on suuri, ja näyttelyn tueksi on painettu myös lapsille sopiva värikäs ja graafisesti laadukas esite, Muinaiset egyptiläiset ystäväni, jonka saa kotiin mukaan ja on myös sanastoineen tuhti johdatus aiheeseen. Mutta miten leikkisä oli muinaisen Egyptin kulttuuri, jossa faaraon katsottiin edustavan jumaluutta ihmisen muodossa?
”Orjuus on oma valinta”, kirjoitti menestysvalmentaja Jari Sarasvuo 1990 -luvulla Sisäinen sankari -kirjassaan ja aiheutti tuolloin lausunnollaan valtavan julkisen kohun. Samaa ajatusta toisti taannoin muun muassa yhdysvaltalainen räppäri, miljonääri ja presidenttiehdokas Kanye West maassa, jossa orjuus ei ole kovin kaukainen historiallinen tosiasia.
Muinainen Egypti oli absoluuttinen monarkia, jossa laki oli täsmälleen se, mitä faarao sanoi. Se jakautui yhteiskuntaluokkiin, joissa työläisen oli kuitenkin mahdollista koulutuksen kautta nousta ylempiin luokkiin. Maaorjuus oli silti yleistä ja orjia noin 10% väestöstä. Kuolema, polttamalla – jolloin ruumis katosi ja akh joutui kadotukseen, oli yksi käytetyistä rangaistuksista rikoksentekijöille.
Hautakammiot ja palsamointi eivät todella kuuluneet kaikille.
”Oli kysymys sitten elämäntilanteiden, tapojen tai luonteen orjuudesta, vasta rohkeus nousta omia rajoitteitaan ja pelkojaan vastaan vapauttaa sinut. Elämän hinta on rohkeus”, kirjoittaa Sarasvuo (SS, s. 68). Ajattelussa korostetaan asenteiden ja elämään suhtautumisen orjuuttavuutta, ja orjuutta yleisiin ja vallitseviin tai itseä koskeviin uskomuksiin alistumisen ja tyytymisen vertauskuvana.
Oliko varallisuus ja vauraus hyvän elämän tae niin maan päällä kuin taivaissa, tai ikuisuudessa mihin egyptiläisen muinaisuskon mukaan paikalla olevat, tuhoutumattomat ruumiit ovat edelleen osallisia – vai riittikö heille pelkkä (ikuisen) elämän tae? Lopputulos on maata lasivitriinissä Suomen Helsingissä, milloin kenenkin tuijoteltavana. ”Voittaminen tai häviäminen on moniulotteisempi kuin kysymys siitä, onko sinulla rahaa vai ei. Eleanor Roosevelt sanoi, että ”kukaan ei voi saada sinua tuntemaan huonoksi ilmaan omaa suostumustasi.”, väittää Sarasvuo (SS, s. 87)

Animistinen maailmankuva, missä kaikki elävä sisältää jumaluutta tai henkeä, ja kuolleet tai henkiolennot elävät keskuudessamme puuttuu oikeastaan ainoastaan ateisteilta tai tieteellisen ja hyvin biologisen maailmankuvan omaksuneilta. Suomessakin on vuosisadat uhrattu haltijoille eri rakennuksissa ja uhrilehdoissa, kuolleet sikiöt jäivät liekkiöiksi metsiin, vainajia ja hornia tutkitaan huoneista joissain osissa maata tänäkin päivänä. Spiritismi, japanilaisten kamit, pyhä henki, taivas ja helvetti.
Egyptin muinaisuskonnosta tekee poikkeavan voimakas kiinnittyminen ruumiin maallisiin jäännöksiin, nimeen, muistamiseen. Ja tietysti loisto, ainakin osaa koskettanut vauraus ja varallisuus, ryöppyävä runollisuus ja visuaalisuus, tarinallinen, monimutkainen ja mytologinen uskonto ja maailmankuva, jossa kurotetaan universumin ja ajan syvyyksiin tähtikuvioiden, taivaankappaleiden ja pyramidien geometrian muodoissa Niilin hedelmällisyydestä ammentaen.
Mikä on ikuista? Rakkaus ei ainakaan koskaan katoa, sanotaan Raamatussa.
Voi se olla toki myös vappukin.

Egyptin loisto -näyttelyn Amos Rexissä ovat kuratoineet Paolo Marini, Museo Egizio sekä Anastasia Isakova & Katariina Timonen Amos Rexistä. Asiantuntijana on toiminut egyptologi Mia Meri. Mia Meren tietokirja Egypti – Kala sarkofagissa & muita mysteereitä on julkaistu näyttelyn yhteydessä.
Totuus. Suomen virallinen kulttuuritaidejulkaisu.