Haamun eräänlaisista naamiaisista kertova UG: ”Jokainen on oman elämänsä UG”

Kun alkaa kirjoittamaan juttua, jonka pohjimmainen ydin johdattaa pohtimaan ihmisten ja persoonien monimuotoisuutta, kysyy arvoa erilaisuudessa, pohtii miten lieventää oman edun tavoittelua yksisilmäisesti ja kutsua itseluottamukseen ja rohkeuteen olla oma persoonansa, on tosiaankin kirjoitettava kieli keskellä suuta. Esimerkiksi erilaiset mielipiteet ovat rikkaus, mutta viha- ja väkivaltapuhe on asia erikseen. Internetillä ei ole tunteita. Toisaalta ajassa on valtavasti täysin äänetöntä väkivaltaa: ulos sulkemista, osatta jättämistä. Ja tämä toimii ylhäältä alas. Mutta ovatko vain nämä ulossuljetut ”UG”?

Kannen kuva: Pirita Männikkö

 

 

UG on toinen sinkkulohkaisu Haamun myöhemmin keväällä ilmestyvältä EP:ltä. Se heijastaa aikaansa peilin tavoin jälleen vaivattoman suorapuheisesti ja pehmein sävelin.

Musiikillisesti kappale on linjassa Haamun jo aiemmin julkaistun 30 -sinkun kanssa. Kansainvälisiäkin meriittejä niittänyt tuottaja ja räppäri on pitkään tehnyt ”omaa juttuu, ei oo ollut niinkuin muut”, ja vienyt sitä menestyksekkäästi eteenpäin. Se näkyy, ja kuuluu. Haamun artistiudessa humaanit arvot, syvällinen ajattelu, hyväihmisyys ja rehellisyys yhdistyvät kovaan ammattitaitoon, musikaalisuuteen ja kuitenkin lämpöiseen ja rentoon chillhop -fiilikseen. Siitä ei voi kuin tulla hyvälle tuulelle.

UG:ssa Haamu tarttuu kuitenkin aiheeseen, joka ei pelkästään ole hyväntuulinen.  Temaattisesti ja vähän raikkaastikin biisin taustassa on kuultavissa trapsäksähtelyä, joka paitsii toimii biisissä, vie sitä oman viitekehyksensä äärelle. Kepeä ja aurinkoinen flow myös jotenkin alleviivaa ja ironisoi suorapuheista tekstiä kuviosta, jonka kaikki tietävät, mutta mistä ei yleensä puhuta.

”Idea tähän biisiin lähti eräistä seurapiiribileistä, jollaisiin eksyessäni tunnen itseni yleensä vähän ulkopuoliseksi, vaikka paikalla olisi paljon tuttuja. Tiedät kaikki mutta et oikeastaan tunne ketään, ja tuntemattomia katsotaan nenänvartta pitkin.”,  kertoo Haamu.

”Astun klubiin sisään ja mä tiiän et oon fresh
En tarvii douppia se on nähty niinku Hemohes
On kutsuvierasbileet tänään kattokerrokses
Jos pääsit tänne ineen jäbä pakko sanoo Jes

Tossa menee toi ja se ja noi ja ne ja öö
Tosta mä en tiiä joku random neverheard
Tullu varmaan avecina jonkun mukana
Kysytään jos se vois meidät valokuvata”
Haamu, UG

 

UG _ cover
UG -tunne puhuttelee: biisi inspiroi yli 70 kuulijaa koko Suomen alueelta tekemään oman pätkänsä UG -musiikkivideoon.

 

”Juhlista kehkeytyi varsinaiset egoilun, mielistelyn ja namedroppailun bakkanaalit.” Haamu jatkaa. ”Tuntui että tyypeillä oli roolileikki päällä ja tarve todistella olevansa jotenkin toistensa yläpuolella. Eikö se riitä jos on vain oma itsensä? Tuli samanaikaisesti ahdistunut ja inspiroitunut olo. Päätin seurata naamiaiset loppuun ja kirjoitin biisin. Jokainen on oman elämänsä UG.”

Bakkanaali terminä sopiikin erityisen hyvin kuvastamaan Haamun kuvaamaa rituaalia ja näytelmää seurapiiribileissä, jos ryhdytään vähänkään pohtimaan, mikä tällaisen syvempi tavoite on. Miksi meille ihmisille on niin tärkeää olla jotenkin ”yläpuolella”?

Ilmiö on tuttu varmaan niin kaukaa kuin ihmisiä on ollut olemassa. Juhlinnan teatterillinen luonne on myös kytköksissä kulttuurimme syntyyn. Alun perin bakkanaalit olivat kreikkalaisesta Dionysoksen kultista kehittynyt viinijumala Bacchukselle omistettu juhla Roomassa. Näissä (huom. vain naisille sallituissa) eventeissä Dionysos oli päihtymisen, ekstaasin ja viinin jumala, johon yhteyden saaminen, Parusis, oli tavoite. Rituaalikulkueena alkunsa saaneet juhlat muuttuivat myöhemmin draamalliseksi ja teatterilliseksi kilpailuksi.

Yhteyden saamiseen kuuluivat paitsi muuntuneet tajunnantilat, Aristoteleelta periytyvä traagisen erehdyksen (anagnorisis) tematiikka ja dionyysiset mysteerit. Traaginen erehdys taas tarkoitti Kreikaksi tietämättömyydestä, väärästä luulosta tai liiasta hybriksestä johtunutta väärää tekoa, joka lopulta määritteli ihmisen kohtalon.  Totuuden selvitessä tapahtui traagisen erehdyksen käänteismekanismi, katharsis. Se on emotionaalisen latauksen huipentuma ja tragediaan liittyvän tunnesisällön purkautuminen – eräänlainen synninpäästö. Kreikassa Dionysos oli myös Eleutherios, vapauttaja, Aletheia, totuus ja Soter, pelastaja.

Vapauttaja ja tie yhteyteen siis oli (mikäpä muukaan kuin) totuus.

Ehkä kyseessä oli jonkunlainen kilpailu ”taivaspaikasta” jo silloin. Ja teoista sen saamiseksi. Mikä on sun ”taivaspaikka” ja mitä olisit valmis sen vuoksi tekemään?

 

Näyttökuva 2019-05-05 kello 11.02.37.png
Mikä meitä ohjaa? Maslow on laatinut tarvehierarkian ihmisen prioriteeteista. Internetissä on vitsikkäitä kuvia, joissa alimman tarvepalikan alle on kirjoitettu kaikkein ensisijaisemmaksi tarpeeksi ”WI-FI” ja ”BATTERY”. Tavallaan se kertoo jotain olennaista ajasta myös.

 

”Vaikka UG:ssa puhutaankin seurapiiribileistä, on taustalla syvempi ajatus. Kyse on ulkopuolisuuden tunteesta, jota moni tuntee jollain tapaa eri elämänvaiheissa. Jokainen meistä haluaa tulla hyväksytyksi johonkin yhteisöön. Raadollisinta hyväksynnän hakeminen on yläasteella, jolloin sosiaalinen paine kuulua porukkaan on elämän ja kuoleman kysymys. Kunhan ei vain erottuisi muista. Tuossa ympäristössä moni meistä alkaa esittämään jotakin muuta kuin mitä oikeasti on.”, Haamu itse kertoo. Kuuluvuuden tunne tulee hierarkiassakin moninkerroin tärkeämpänä kuin itsensä toteuttaminen. Se tulee ensin.

”Koko Suomi susta pian kuulee
Muista huipul aina sikan tuulee
toi jäbä itestänsä liikaa luulee
Se on tänne vähän liian UG

Mä oon UG, mä oon UG
Mä teen omaa juttua en oo niinku muut
Minkä voi jos sulle se ei oo niin tuttuu

Venaa pliis oon tosissani dude
tää on Kallio ei Hollywood
pieni seurapiiri honeymoon
kaikki tuntee kaikki pariutuu

tänään kaikki turhat keskustelut skipataan
älä tuhlaa nobodeihin sekuntiakaan
mennään baaritiskille ja kaljat ostetaan
tervetuloo huipulle nyt malja nostetaan”
Haamu, UG

Verkostoituminen on tärkeä osa ammattia (ja kilpailua) monilla aloilla nykyään. Kuvion harjoittelu alkaa kuitenkin jo varhain – ja periytyy sukupolvelta toiselle. Haamu muistelee omia kouluaikojaan ja kokemuksiaan: ”Koulun suosikkipojat ja -tytöt määrittelevät, miten kaikkien pitäisi pukeutua, minkälaista musiikkia voi kuunnella, mitä harrastaa, miten ajatella jne. Heistä poikkeavat suljetaan systemaattisesti ydinporukan ulkopuolelle. Ulkopuolelle jäädessä riski tulla koulukiusatuksi on hyvin todennäköistä. 90 % tuntemistani artisteista on koulukiusattuja. Yläasteen hylkiöistä tulee sitten lopulta entisten koulukiusaajien palvomia suunnannäyttäjiä ja “mestareita”, Haamu kertoo. ”Mua on ahdistanut kaikenlainen tasapäistäminen aina ja silloin kun räppi oli noloa eikä sitä pidetty musiikkina, oli se meille koulun ainoina räppäreinä kovin juttu.”

 

Näyttökuva 2019-05-05 kello 10.48.20.png
Could we keep it real? Kuva: internet

 

Haamu 2019
”Eikö se riitä, jos on vain oma itsensä?” Kuva: Pirita Männikkö

 

Musiikin universaali kieli  voi tarjota yhteisyyden tunteen toisiin ilman sanoja tai varsinaista vuorovaikutusta kenenkään kanssa. Sen triumphia ja ilosanomaa levittää laajasti huomioitu UG -video, jonka tekemiseen osallistui yli 70 kuuntelijaa ympäri Suomen.

Se, ettemme ole kaikki samanlaisia, on iso rikkaus. Olisi sairaan tylsää jos kaikki olisivat samanlaisia ja samaa mieltä kaikesta. Jokainen on tarpeen, omalla tavallaan. Mutta riittääkö kaikille tilaa, turvaa, kuulumista? Semmoisena kuin ollaan.

 

 

UG on Haamun toinen sinkkulohkaisu myöhemmin tänä vuonna Monsp Recordsin kautta julkaistavalta EP:ltä, jonka tuotannosta hän vastaa pääasiassa itse. Kuten aiempi 30 -single, tämäkin on hänen tuottamansa. Taustalauluissa Heini Ikonen ja kitarassa Ville-Veikko Ijäs.

Tyylillisesti tulevalta julkaisulta voi odottaa hip-hopin ja r&b:n modernia fuusiota sekä sielukkaita harmonioita. Luvassa on ensimmäinen soolojulkaisu, jossa Haamu on itse päätuottajan roolissa. Kilometrejä napsuu mittariin kun musiikillinen matka jatkuu ja syvenee. Edellinen soololevy Aika rakastaa lapsiaan julkaistiin niin ikään Monspin kautta 2017 marraskuussa.

Suomen musiikkiblogi. Asiaa musiikista ja ihan mistä tahansa.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s