Sairaan kaunis maailma – Kalifornia-Keken Kuviot käy edellä

Kuviot on kuviot. Mutta todellisuus on paitsi ulkona, myös sisällä, ja Kalifornia-Keke surffailee sillä tyynen varmasti.

Säröilevän raastava sävel nousee ylös ja laskee sitten alas toistuakseen kerta toisensa jälkeen. Yksinkertaisuudessaan, rikkinäisyydessään ja digitaalisuudessaan havahduttava, poikkeava minareettikutsu trapmoskeijaan hämmentää ja terästää kuulijan heti aluksi. Sumuisen ja usvaisen keskellä raateleva soundi saa selityksen ja statementin vasta joskus puolen minuutin kohdalla.

”En ikin ollu täs mukan siks et sais jonku luvan
olla maailmas kuvas sairaan kauniis ei rumas

mulle kaikki niin uskomatont
mut oon riippumaton

mä en pysy reviiril
liikun niinku dervissi”
(Eteen, feat. Adikia)

Tällainen on Kalifornia Keke ja Kuviot -EP. Sairaan kaunis maailma, wow, on myös koko EP – ajan hermolla oleva teos, joka kitetyttää ajankohdan, kuvioiden tilan, oman tarinan ja tekemisen filosofian eheästi.

Ydin on ”en tarvii lupaa” ja ”kato miten puhtaan aallot meres surffaa/älä vaihda suuntaa” -tyyppisissä riveissä. Kaupallisen, taiteellisen ja vapauden ristiaallokossa ja reunaehdoilla pioneerityötä tekevän artistin käyntikortti tai omakuva päättyy Katto auki -biisiin, joka muistuttaa, ettei elämässä ole kyse yksilöstä, eikä kukaan pärjää yksin. Edellä käyvän EP:n fiittaajina on myös jo etukäteen tulevaisuuden nimiä. Adikian tehokas verse Eteen -biisissä, SONNY Palasina -kappaleella, Ikki Elise, Kalle Kinos ja Haamu.  Kaikki kuvioissa, toteuttamassa lapsuuden unelmaa, omina itsinään. Tarina luomisen ja menestymisen haasteista ja eturistiriidoista ei ehkä ole uusi, mutta Kalifornia-Keken EP:n voima on sen luontevuudessa, läpivalaisussa ja hypnoottisen vangitsevan tutussa ja vieraassa soundissa.

Millaiset ne kuviot sitten on? Musabisnes- ja räppikuviot, musiikilliset kuviot, sosiaaliset kuviot, kuviot arkkitehtuurissa ja kaupunkien profiileissa, toistuvat kuviot, yhteiskunnalliset kuviot, ja luonnon muodostamat kuviot, joissa jokaisen tulisi surffata eheänä ja kasassa, pärjätä ja luoda.

Sairaan kaunis maailma (1997) on myös tunnettu kotimainen pitkä draamaelokuva. Se luo jonkunlaisen taustan Kuviot -EP:lle. ”Maailma näyttää sairaan kauniilta, kun katsoo oranssien aurinkolasien läpi huumepöllyssä.” otsikoi Yle leffan esittelyä. Jarmo Lampelan esikoisleffa oli aiheeltaan rankka ilmestyessään. Leffa sisältää niin reipasta slangiryöpytystä ja kiroilua, että osa kriitikoista katsoi dialogin ymmärrettävyyden kärsivän Pasilan pohjoispuolella. Elokuva kertoo kolmesta hajonneissa perheissä kasvaneesta helsinkiläisestä teini-ikäisestä, jotka päätyvät huumekuriireiksi. Elokuvan kuvauksessa käytettiin paljon käsivarakuvausta ja räikeitä värisuodattimia. Kirosanan ”vittu” on laskettu esiintyvän elokuvan dialogissa kaikkiaan 358 kertaa.

Näyttökuva 2018-11-18 kello 19.22.32.png
Sairaan kaunis maailma oli ensimmäinen suomalainen elokuva, jolle tehtiin oma internet-kotisivu. Elokuussa 1999 siitä tuli myös ensimmäinen internetissä luvallisesti esitetty suomalainen elokuva, kun se esitettiin EastpopNettiTV:n lähetyksessä. Sairaan kaunis maailma voitti Jussi -palkinnot sarjoista paras elokuva, paras kuvaus ja paras leikkaus.

 

Kuviot EP toistaa kuviota siinä, että sen tekstit tihkuvat alan kuvioissa käytettyjä ilmaisuja ja kieltä. Toisaalta ne toistuvat kaikissa muissakin genren biiseissä, joista Kuviot lähestyy trappia ja vähän kaupallistakin hiphopia. Ja toisaalta Kuviot on joku ihan oma genrensä. Huumeet eivät näyttele pääroolia sen draaman kaaressa, eikä sosioekonominen kurjuus. Mutta kokeilevat menetelmät sen sijaan sitäkin näyttävämmin – tai ehkä erilaiset kulmat katsoa. ”Kato” sana toistuukin läpi EP:n, kun kertoja ikään kuin johdattaa kuulijaa ajattelunsa ja erilaisten mahdollisten perspektiivien äärelle.

Kalifornia-Keke on yksi Suomen arvostetuimmista räppituottajista, jonka nimi löytyy muun muassa Ruger Hauerin ja Paperi T:n menestysalbumien takaa. Nälkä.fi :n haastattelussa kerrotaan, että Nurmijärvellä kasvanut Kalifornia-Keke eli Niko Liinamaa tottui lapsena syrjäisen sijainnin aiheuttamaan yksinäisyyteen. Omiin maailmoihin vetäytyminen, mielikuvitus ja kyky uppoutua ovat kulkeneet mukana aina. Uudistaminen ja oma ajattelu ovatkin kaiken tekemisen lähtökohta .

– Tekemiseni oli aluksi aika surrealistista ja alitajuntaan nojaavaa. Vähän kuin alkaisi vain räiskiä maalilla, josta sitten tulee pelkkää sotkua tai mielenkiintoisia kuvioita. En tiedä mistä ajatus on alunperin tullut, mutta mulla oli jo todella nuorena vahva fiilis, että pitää tehdä jotain omaa ja konseptoida kaikki jotenkin uudelleen. Mulle on yhä tärkeää tehdä sellaisia kappaleita, joissa on takana oma ajatus jonkun referenssin sijaan. Metodissani on se hyvä puoli, että syntyy kamaa, joka ei kuulosta samalta kuin kaikki muu. – Kalifornia-Keke, nälkä.fi

Vastaanotto tosin voi olla haastavaa, kun tarjoilee uutta, mitä ei olla totuttu lukemaan auki tai vastaanottamaan. Onnistuminen taas voi olla iso läpimurto. Kuviot EP:n ”vääristynyttä väritodellisuutta” ovat autotunen ja digitaaliseen väännähdykset luonnollista tihkuvan messagen ympärillä. Ja luonnollinen on tässä se maailma, missä eletään: kaupallinen, digitaalinen, urbaani.  Näitä vastaan ei kannata ehkä pelkästään taistella, vaan surffata aalloilla – silloin on vapaa. Ihmisyyteen kuuluva perusneuroottisuus, päämäärätiedoton henkinen epävarmuus ja surrealistiset näkymät, puolivalmiin sielunmaiseman jatkuva myllerrys ja toisaalta ulkoiset olosuhteet ovatkin lauta, jolla tasapainoilemalla ei tipu pohjaan.

Jos et koskaan koklaa miltä vapaus maistaa
koitat kontrolloida olosuhteit kaiken aikaa
yrität pitää jutun kasas mut se haastaa
viimeistään painovoima tulee vaihees vastaan

kato miten puhtaan aallot meres surffaa
älä vaihda suuntaa, älä vaihda suuntaa
koita pysyy tasapainos, pysy tasapainos, niinku oltais ainoit
(Painovoima)

Temaattisesti kiinnostavasti koko EP:llä on oma kuvio, jota se varioi kuudessa biisissä. Eteen -biisin kahden sävelen sävelkulku tuntuu toistuvan tavalla tai toisella kaikissa, (ainakin tuntuu) – ja silti on saatu aikaan kappaleita, jotka ovat jokainen oma, erilainen, erillinen teoksensa. On ikäänkuin sama metallinen, modernin, hitsattu, terävä, liskomainen linnun luuranko kulkisi jokaisen biisin läpi luoden tunnelman, joka on hehkeimillään esimerkiksi tuliterän, juuri avatun REDI -kauppakeskuksen katolla harmaana marraskuisena iltapäivänä kello 16.07. Nostokurkien katveessa voi vetää keuhkot täyteen kosteaa meri-ilmaa, seistä ubermodernilla, kaupallisella alustalla, ja kokea maailman olevan sairaan kaunis, ruma – tuntematon, tiheä. Olevansa elossa.

 

Näyttökuva 2018-11-18 kello 19.34.40.png
Kuviot kertoo kuvioista ja omasta asenteesta niihin: ”jätä kaikki turha veke
droppaa se krääsä.” Palasina (feat. SONNY)

 

Näyttökuva 2018-11-18 kello 19.36.47.png
”ja vaik ne ei koskaan ehkä hiffaa
mä en aio kompromissaa
mä ja mun squadi
raidataan katto auki
kiesi ku kiesi
aina vaan katto auki” (Katto auki, feat. Ikki Elise, Kalle Kinos & Haamu)
Eikä kukaan vedä roolii.

 

Näyttökuva 2018-11-18 kello 19.35.56.png
”kävelee yksin niinku Armstrong
mut ainakin ekan niinku Armstrong” (Palasina, feat. SONNY)

Niin, se kaupallisuuden ja taiteellisuuden rajankäynti? On tehtävä rahaa että voi tehdä. Kuviot EP myöntää tämän täysin avoimesti. Menestys on tähtäimessä.

me nähään jo paremmat ajat
me nähään jo paremmat ajat
kato jos näkisit saman
kato jos näkisit saman

oon niin nexti
oon niin nexti
ei tää oo ees flexii 
synnyin olee nexti
(Nexti)

– Suomessa ei ole helppoa tehdä musiikkia, jonka lähtökohdat on taiteelliset. Jos ainoastaan kaupallisin lähtökohdin tehtyä musiikkia on järkevää tehdä, en oikein tiedä, millanen jälki tästä ajasta voi jäädä historiaan. Mistä otetaan vaikutteita vuonna 2030, jos tässä ajassa ei tapahdu mitään uudistavaa? Kalifornia-Keke, nälkä.fi

Kuviot EP:llä moderni, teknologia, kaupallinen ja inhimillinen sulautuvat yhteen jonkunlaiseksi uudeksi kokonaisuudeksi, joka on sokkeloinen, keskiaikainen venetsialainen kortteli, jossa tuikkivat upotetut ledivalot ja käsittämättömästä sijainnista tuleva smoothin miellyttävä musiikki, sopet ja kodikkaat koloset, jännittävät, mihinkään johtamattomat portaat, salaiset ovet uusiin maailmoihin, säröt, suhinat ja sen vuoksi täysin käsittämätön selkeys.

Sellainen on ihmisen mieli.

 

Suomen musiikkiblogi. Asiaa musiikista ja ihan mistä tahansa.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s