Amos Rexin teamLab on näyttelyiden mersu

Ei hipeille.

 

Kävin fomon ja ajankohtaisuuden paineen siivittämänä vihdoin tarkastelemassa Amos Rexin ja teamLab -näyttelyn. Museo oli hieno ja näyttely ”suositun oloinen” (kauniisti muotoiltuna).

Amos Rex on Helsingin Lasipalatsissa ja maan alla sijaitseva yksityinen taidemuseo. 30.8.2018 avattu, arkkitehtuuriltaan huomiota herättävä museo on saanut osakseen laajaa hyväksyntää meillä ja muualla. Amos Rex osoittaa, ettei Guggenheimia tarvita Helsingissä – nyt ulkomaita myöten hehkutettu suomalaismuseo avautuu yleisölle otsikoi Yle alkusyksystä. Artikkeliin haastateltujen asiantuntijoiden mukaan Amos Rex nostaa käsityksen museosta kokonaan uudelle tasolle. 

Erilaisia tasoja museo sisältääkin. Sen yksisilmäiset onkalot täyttävät nyt Lasipalatsin aukion. Niillä saa kiipeillä ja ottaa selfien ihan ilmaiseksi, vaikka ilmaisia ne eivät ole olleet – yksityisen museon rakentaminen maksoi 50 miljoonaa euroa. Veho Oy Ab ja Mercedes-Benz ovat Amos Rexin pääyhteistyökumppaneita. ”Uutta syntyy vain kokeilemalla rohkeasti ja luottamalla omaan näkemykseen. Maailma tarvitsee uusia näkökulmia ja esikuvia,” kerrotaan mersun sivuilla.

IMG_6773
Onkaloita sisäpihalla.

Museo on myös rakennettu useaan tasoon maan alle ja pinnalle. Se sulautuu nerokkaasti kaupungin sydämeen katoamatta kuitenkaan kellariin. Jotenkin kaikenlävistävästi, yhtä aikaa salakavalan näkyvästi ja huomaamattomasti. Ihan kuten maailmanmeno suomalaisessa peruskoistisessa nykyään. Museon avaava teamLab -näyttely pyrkii viemään myös museon ja taidenäyttelyn konseptia toiselle taajuudelle massiivisella teknologisella, interaktiivisella toteutuksella. Teknologia ja raha, kas siinä näkökulmat ja esikuvat.

Kyseessä on siis taiteen ja bisneksen kaunis liitto. Ylen artikkeli ei suotta hehkuta ”sisältö edellä” tehtyä museota, siis alleviivaa ja korosta.

Näyttely koostuu neljästä tilasta, joissa erilaiset valot ja äänet muodostavat luonnonolosuhteista muistuttavia installaatioita, joissa katsoja on tavalla tai toisella osallisena tai vaikuttamassa itse teoksen syntyyn. ”Teosten tavoitteena on uudelleenmääritellä todellisuus. Taiteilijaryhmä pyrkii näin tutkimaan informaatioajan inhimillistä käyttäytymistä.” kertoo Amos Rexin sivusto. Informaatioajan inhimillisen käyttäytymisen ensimmäinen merkki on tekstiä seuraava varoitus. ”HUOM! teamLab -näyttelyssä on paljon liikkuvia kuvia, valotehosteita ja ääniä, joten se saattaa olla haastava esimerkiksi erityisherkille, epileptikoille ja migreenistä kärsiville.”

IMG_6786
Teos, jossa meri ikään kuin aaltoilee seinillä. TeamLab on perustettu vuonna 2001. Se on Tokiossa toimiva monialainen taiteilijaryhmä. Ryhmään kuuluu yhteensä noin 500 jäsentä. Taiteilijoista, koodareista, tietokoneanimaattoreista, matemaatikoista, arkkitehdeistä, graafisista suunnittelijoista sekä kirjailijoista koostuva ryhmä tunnetaan immersiivisistä digitaalisista installaatioistaan, joihin katsoja astuu sisään.
IMG_6791
Teos, jossa luot eläimen värittämällä. Se skannataan tietokoneelle, jolloin se muuttuu eläväksi museon seinille ja lattiaan. Ainakin toviksi.

Neljän huoneen aiheina ovat meri, metsä, avaruus ja ”jumalattoman” jonon ja aistikuormituksen aiheuttaman poistumisen takia katsomattomatta jäänyt viimeinen, arvoitukseksi jäänyt, salaperäinen huone, jossa mainostekstin mukaan oma liike olisi vaikuttanut teokseen. (Jonossa oli avaruushuoneessa oikeasti noin sata ihmistä ja arvioitu odotusaika toista tuntia).

Informaatiotodellisuustaide oli valinnut kohteeksi luonnon. Ja siis ihmisen muokkaamaan sitä.

Astumme ensimmäiseen huoneeseen. Sen seinillä on meri. Huone on visuaalisesti kaunis, lapsista aika pelottava. Mutta viehätys kestää pienen hetken. Aallot pärskyvät näyttävästi, mutta niiden tenho jää kovin kauas oikeasta merestä. Leikki omilla varjokuvilla ja toisen kosketus jää yhtä etäiseksi, kuin kokemus merestä huoneessa. Mieleen tulee H.C. Andersenin klassikkosatu Keisari ja satakieli, jossa keisarin on lopulta hyväksyttävä, että keinotekoinen lintu ei tuo onnea ja että oikea satakieli tarvitsee vapautensa.

Tunnelma jatkuu seuraavassa huoneessa, joka on vielä enemmän täynnä väkeä.

Ehkä tulevaisuudessa, kun ilmastonmuutos on tehnyt tehtävänsä, vanhaa luontoa pääsee kokemaan vaan kesynä heijasteena tosivarakkaiden tiloissa pääsymaksulla. Villieläimiin saa kosketusta enää kiljahtelevia ihmisiä täynnä olevassa huoneessa, missä luonnonlain tai ainakin ihmisten välisten lakien toiminta osoitetaan suorasanaisen allegorian keinoin.

Kaikkivaltiaan ja luojan tavoin synnyttämäsi piirroshahmo lepattaa pitkin geenimuunnellun näköisten kukintojen kirjomaa seinää, kunnes jonkun toisen piirtämä lisko tulee ja nielaisee sen. Kakofonisen pelillisen lasershown keskellä voi kokea jännittävää eloonjäämistaistelun tunnelmaa, kun tehtävänä on olla törmäämättä muihin ihmisiin  tai peiliseiniin, joista digitaalinen atk -kapitalismi heijastuu eteesi moninkertaisena, jotta pimeinkään aivosolu ei jää vaille uskonpuhdistusta.

Tulevaisuus on melkein täällä.

IMG_6792
Tulilintu.

Oma lintuni oli tulenkirjava, palava rauhankyyhky ja feenix -lintu, tai ennemminkin ihmiskuntaa edustava Ikaroshahmo, jonka siivet olivat syttyneet tuleen liian korkealle tavoittelusta. Se ei tosin ehtinyt sulaa ja kuolla ennen joutumistaan liskon syömäksi. Niin vaikeni sen poliittinen hätähuuto seinällä.

Avaruushuoneessa taas haltioitunut astraalinen virta valuu kohti mustaa aukkoa muistuttavaa, sisäpihan yksisilmäisenä onkalona toimivaa ikkunaa. Ehkä todellinen vapautus ja totuus löytyy sieltä, exit ja kaikkien voimien hallinta – pääsy ulottuvuuksien ytimeen.

Näyttelyn huoneet veivät arjesta toisiin tiloihin ja puhuttelivat teknologiaa, pelillisyyttä, kiihytymystä ja riippuvuusmekanismeja pohtinutta. Ja kyllä, oli kivaa nähdä itse väritetyt linnut lentämässä seinällä. Museo oli visuaalisesti upea.

Mutta oli ihanaa tulla myös kotiin. Oikean meren kuohunta, hiljaisuus, kosketus, raikas ilma, punainen ja oranssi hehkuvina puissa, metsän väkevä tuoksu, oman pienuuden ja rajallisuuden, turvallisuuden kokemus.

Lopuksi muutama rauhoittava ja vertaistuellinen kuva muille luonnonystäville, jotka mahdollisesti eksyvät Amos Rexin teamLab -näyttelyyn tai esim. ”informaatioaikaan”.

IMG_6805IMG_6806IMG_6811

Amos Rex. teamLab 30.8.2018-6.1.2019.

Suomen musiikkiblogi. Asiaa musiikista ja ihan mistä tahansa.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s