Kova, kova K-rap – Korean Wavella merten yli

Kaikki muistaa Soulin läheisen ökyalueen Gagnamin elämäntapaa pilkkaavan Gagnam Stylen (강남스타일)  heh heh. Etelä-Korea olisi helppo sivuuttaa K-Popin maana ja se siitä. Mutta jos vähän tonkii pinnan alta ja etsii jotain missä on särmää ja provokaatiota, on pian keskellä korealaisten räppäreiden tuottamaa hämmästyttävän laadukasta tavaraa.

 

Etelä-Korea, tuo kapitalismin eldorado, muistuttaa räpin osalta samaa rantautumis- ja kehityskulkua, kuin vaikkapa Iranin tai Suomen historiikki. Ote on kuitenkin selkeästi enemmän bisnes, ja K-popista tuttu aasialainen sekopäisyys on maltillissa aisoissa. Jokin siitä kuitenkin tekee omaleimaista ja artistien flow, osaaminen ja taso on puhutellut maailman rapskenen omistavaa Amerikkaa sainauksiin ja monenlaisiin remixeihin ja yhteistyöleveleihin asti.

Mutta jos aloitetaan alusta. Kieli. Korea. Varmaan se voi kuulostaa meistä yhtä pöhköltä, kuin Suomi helposti muunkielisten korvissa.

”Tikka takka, tikla tokla” – eurooppalainen mieshenkilö, 32, imitaatio suomen kielestä.

Esimerkiksi riimittely on Koreaksi vaikeaa. Rapin väsäily alkoi kuitenkin Etelä-Koreassa 80 -luvulla, kun sotilaallisen hallituksen ja sensuurin ote hellitti. Soulin Olympialaiset 1988 avasivat isosti globaalia virtausta maahan. Yhtenä merkkipaaluna voi pitää vuotta 2001, kun silloin vielä undergroundisti toiminut räppäri Verbal Jint julkaisi ensimmäisen mini-albuminsa, Modern Rhymes, joka loi korealaiseen hiphopiin innovaation riimeistä ja loppusoinnuista, jotka olivat puuttuneet tähän asti – korean kieliopillisen rakenteen takia. Verbal Jintin metodi luoda riimejä oli samalla pitkälle koostetta muiden artistien tekemisestä.

Pankin räjäytti kuitenkin kunnolla vasta 2012 tv -reality Show Me the Money. Näkyvyyttä saaneiden räppäreiden suosio oli niin kovaa, että sarja rantautui jenkkeihin asti. Siitä poiki spin-offina naisten kovatasoinen rap -kilpailu Unpretty Rapstar. Jenkki -performanssit ja hype veivät Epik High -ryhmän esiintymään Coachellaan 2016, ja #epikhigh oli yksi tapahtuman käytetyimpiä hashtageja. Meno oli fressi.

Yksi iso tekijä on löydettävissä korealaisen räpin leviämisessä ympäri maailman: Trap. Omassa maassaan vähemmän suositusta Keith Apesta tuli viraalisensaatio ”It G MA” -biisillä.

“It’s important to me to be acknowledged by the birthplace of hip-hop culture and I’m thankful for everything that’s happened. Many Western people who don’t speak Korean now know the phrase ‘It G Ma’. – Keith Ape

 

Nykykään Soulissa vuosittain pidettävä The World DJ Festival antaa nouseville tekijöille tilaisuuksia. Undergroundräppärit pääsevät näyttämään tekemistään uusia kykyjä sainaaville levy-yhtiöille. Genre on hyvää bisnestä ja voittoa sataa. Ensimmäinen Korean Hip Hop Awards pidettiin vuonna 2017 korean kahden suurimman webzinen HipHopLEn ja Hiphopplayan toimesta. Bileissä palkittiin vuoden tulokas, vuoden tuottaja, vuoden hiphopträkki, vuoden albumi ja vuoden artisti.

Jay -Z:n levy-yhtiö Roc Nation otti korealaisen Jay Parkin talliinsa heinäkuussa 2017. Muutaman viikon vanha kick-off uudelle diilille, Soju, on ihan nyt pinnalla olevan ja sikäli tunnistettavan soundinen, kodikas, trap-mausteinen klubianthem yhteistyössä 2 Chainzin kanssa.

 

 

 

 

Vuodesta 2016 lähtien Korealainen hip hop on ollut Korea Foundationin virallisesti listaama ”uusi trendi” ns. Korean Wavessa. Sitä käytetään kun puhutaan korealaisen popkulttuurin leviämisestä ympäri maailman. B-boying ja kuteet on myös tietenkin keskiössä. Yksi suurimmista hip hop -promoottoreista, YG Entertainment, tekeekin sponsorisoppareita vaatemerkkien kanssa, ja vaatemerkki MF (Majah Flavah) on YG:n artistin käsialaa. YG:n projekti on myös NONAGON, jonka ensimmäinen avattu liike 2012 myytiin kolmessa päivässä tyhjäksi.

 

Tässä vielä pari Suomen musiikkiblogin äärettömän kriittisen seulan läpäissyttä nostoa. Tsekkaa taso. KYLLÄ.

 

 

 

 

 

 

Suomen musiikkiblogi. Asiaa musiikista ja ihan mistä tahansa.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s