Fuck the festivals: Mikä siinä festarilipussa maksaa?

Festarikesä on polkaistu käyntiin ja jengi kihisee tuohtuneena puskissa, että miten helkkarissa festariliput ovat taas kallistuneet. Lippuhinnat tuntuvat nousevan vuosi vuodelta, ja koska suomalaisen small talk on valitus sekä marina, tätä tilannetta päivitellään asiaankuuluvasti aina kun joku mainitsee sanan festarit. Suomen musiikkiblogi perehtyi asiaan ja haastatteli festarimoguleista moguleinta, alan kiistatonta supertekijää, elikkäs Määttäsen Mikkoa.

Arvoisa festarimoguli Mikko Määttänen, miksi festivaalit ovat niin kalliita?

”Helppo selitys tähän olisi se, että esiintyjien palkkiot nousevat koko ajan. Kotimaisten esiintyjien hintapyynnöt nousevat vuosi vuodelta. Ulkomaisten tähtinimien osalta ei ole tavatonta, että artistin X hintalappu moninkertaistuu vaikkapa 100 000 eurosta miljoonaluokkaan vain parin vuoden sisällä, jos häneltä ilmestyy yksi iso biisi ja seuraavat julkaisut jatkavat menestystä.

Suomessa on niin paljon erilaisia festivaaleja, että erottautuminen on tärkeää. Täten samoista ulkomaisista nimistä saattaa painia kymmenkunta suomalaista kesätapahtumaa ja ties kuinka monta eurooppalaista festivaalia, minkä seurauksena tarjouskilpailu nostattaa hintalappuja vielä entisestään.

Mutta. Vaikka kilpailu on kovaa, isot kotimaiset festivaalit voisivat samojen (kotimaisten) pääesiintyjien sijaan olla artistivalinnoissaan rohkeampia. Nousevia ja tuntemattomampia kovia nimiä kun tämänkin kokoisessa maassa riittää todella paljon. Isot, perinteikkäät festivaalit myyvät lippuja joka tapauksessa brändinsä turvin, ei välttämättä niinkään lineupeilla.

En siis osoittaisi syyttävää sormeani vain esiintyjien ja ohjelmatoimistojen suuntaan, vaan monesti myös järjestäjien omaan laiskuuteen ja mukavuudenhaluisuuteen. Mennään kalliilla, varmoilla nimillä, vaikka tarjolla olisi vaihtuvuutta ja halvempia laatubändejä.

Yhtenä selityksenä voi pitää myös kävijöiden yhä korkeampaa vaatimustasoa, mitä tulee festivaalien fasiliteetteihin ja palveluihin. Panostaminen erottuvaan, laadukkaaseen ja monipuoliseen tarjontaan safka-, juoma- ja aluesuunnittelussa maksaa luonnollisesti. Puhumattakaan siitä työntekijämäärästä, joka mahdollistaa sujuvan palvelun turvatarkastuksista siivoamiseen.

Tähän voisi luetella kymmeniä syitä lisää, mm. tapahtumapaikan vuokran kallistuminen ja muut vastaavat tekijät. Joissakin tapauksissa kyse on luonnollisesti myös ahneudesta: järjestäjien voittojen maksimoimisesta, kun huomataan menekin olevan kallistumisesta huolimatta yhtä kovaa kuin aiemmin.”

Hmm. Selitys artistipalkkioiden noususta on kuultu ennenkin, mutta Määttänen tarjoilee myös virkistävän rehellisen näkökulman kävijöiden vaatimustason noususta sekä bisneksen tekijöiden ahneudesta. On myös silmiä avaavaa ymmärtää festivaalin järjestämisen kokonaisuus.

Mitä artistivalikoimaan tulee, Suomen musiikkiblogi nostaa tässä kohtaa esille ainakin kaksi festaria, jotka ovat rohkeita ja omaperäisiä artistivalinnoissaan: Helsingissä 8.-10.6. järjestettävä Sideways, sekä Tampereella helmikuussa tapahtuva Valoa-festivaali, jonka tuottajiin Mikko Määttänen by the way kuuluu. Jumalat suokoot, että myös kyseiset tapahtumat säilyttävät linjansa, eivätkä siirry aikaa myöten vanhojen festarijättien lineuppaus-tyyliin.

34034503_1053100698161698_5064827857251860480_n
Festarimoguli Mikko Määttänen on sen luokan rautainen ammattilainen, että puree tarvittaessa vaikka mellakka-aidan kettingit poikki.

Kalliista lippupolitiikasta huolimatta festarit vetävät vuodesta toiseen tuhansittain kansaa. Kysyimme asiasta Määttäsen Mielipiteen.

”Festarit ovat juurtuneet erityisesti kesäkauteen niin erottamattomasti, että suosio on täysin ymmärrettävää. Suomessa saadaan nauttia vain muutaman kuukauden ajan lämpimistä keleistä ja välillä tuntuu kuin eläisi jossain rinnakkaistodellisuudessa, kun vertaa valoisaa aikaa loskakelien pimeyteen. Kävijät haluavat irtiottoa arjesta, olla osa jotain isoa yhteisöllistä kokemusta, olla ylipäätään yhtä erimielisyydet unohtaen.

Festareilla tarjoutuu mahdollisuus uusiin parisuhteisiin, ystävystymisiin, huippukeikkojen todistamiseen, elämästä nauttimiseen. Festarimuistojen avulla jaksaa taas seuraavaan kesään. Toki festivaalien omalla imagon luomisella ja markkinointiosaamisella on suuri vaikutus vetovoimaan.”

Tämän näkemyksen perusteella voitaisiin siis todeta, että festarit ovat iso tekijä suomalaisten arjessa jaksamisessa, kansakunnan yhtenäisyyden säilymisessä sekä väestön lisääntymisessä. Ja onkin varmasti ihan paikkansapitävä näkökulma. Festarit = peace n’ love.

IMG_0929
Festarit = peace n’ love. Kuvassa SMB:n edustaja viime vuoden Blockfesteillä totally in lööv.

 

Aiemmin todettiin, että festareiden välinen kilpailu on kovaa, ja kilpailu näkyy lippuhinnoissa. Myös kävijät joutuvat tekemään raastavia päätöksiä festareiden välillä, koska joka paikkaan ei repeä, vaikka kuinka haluttaisi.

Oi suuri festariguru Mikko Määttänen, kerro meille, kuinka järjestetään menestyksekäs festivaali?

”Suomessa on niin paljon päällekkäisiäkin festareita, että väkisinkin osa näistä taputellaan muutaman vuoden sitkeän rimpuilun jälkeen multiin. Sen sijaan ne, jotka pystyvät vastaamaan muuttuvan maailman uusiin haasteisiin, kehittämään toimintaansa ajan hermolla ja uusiutumaan (linjansa kuitenkin säilyttäen) jatkavat porskuttamistaan.”

Siinäs kuulitte. Marinasta ja polemiikista huolimatta festariliput myydään useimmilla festareilla (esimerkiksi Tampereen legendaarisilla Blockfesteilla) vuosi toisensa jälkeen ennakkoon loppuun, joten nyt sitä kaurapuuroa pöytään ja liput taskuun. Esim täältä.

Ihanan kallista festarikesää toivoo Suomen musiikkiblogi! Loppuun vielä erityiskiitokset sekä -maininnat festarigurulle haastatteluun uhratusta ajasta. Sekin on pirun kallista, nykyään!!

giphy.gif
Esim. tältä Suomen musiikkiblogi ei näytä festareilla.

Suomen musiikkiblogi. Asiaa musiikista ja ihan mistä tahansa.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s