Palefacen trapteos Luonnonvoima on metaforinen ja tarkka ajankuva

Tiedote. Kapitalistinen maailmanloppu on saanut muodon, kuvan ja äänen Palefacen piiroksessa Luonnonvoima. Biisi on profeetallinen apokalypsi, jossa Illumine tuo valoa ikuiseen pimeyteen – vai onko sittenkään. Ehkä se onkin kuvaus ihan juuri tästä päivästä, missä tänään globaalisti eletään? Sosiaalisen median uutisvideoklippi näytti juuri edesmenneen Stephen Hawkingin leijuntaa painovoimattomassa tilassa. Tiedemiehen ennuste oli, että ihmiskunnan elämän jatkuminen maapallolla ei ole enää realismia. Maailmansota, luonnonmullistus, ilmastonmuutos ja erilaiset virukset uhkaavat. Mitä meille tapahtuu?

Klassisen hiphopin ja musiikillisen diversiteetin suvereeni kenttähallitsija
Paleface operoi nyt trapvaltion alueella. Samalla hän nostaa jälleen valokeilaan uuden todella lahjakkaan artistin. Tyylilajin valinta yllätti aluksi Suomen musiikkiblogin, joka odotti uutta biisiä kuin kuuta nousevaa keskiyöllä, nukahti ja kuunteli sen vasta aamulla. Messenger™ viestinpalvelussa käyty NMT -henkinen shokkiviestittely käsitteli aihetta, onko kappale HC -jees vai ei. Ultimaattisena konservatiivina mussutin ja nillitin aluksi totuttuun tapaani ”tästä trapjutusta”. ”Mennään muuttelemaan asioita, aivan tavatonta. Nuorisolaisten juttuja. Ääntäkin on muunneltu tuolla tavalla diskoisasti, vähän niin kuin Kube tai takavuosien Celine Dion. En hyväksy.”

Haastattelin biisin tiimoilta jälleen myös erästä kulahtanutta kulttuuripenaa, joka yritti epäonnistuneesti tukkia korvansa ja suojautua rapmusiikilla. Kommentit menivät jotenkin näin: ”Trapia ei ole olemassa. Se on sellainen urheilulaji, missä ammutaan savikiekkoja haulikolla.” Mies, 40. (Jeps.). Hän käy kuitenkin verrokkina hyvänä edustuksena keskimääräisestä helsinkiläisestä punaviher-lifestylespurgusta.

Useampi kuuntelukerta ja rakkaan co-bloggerin kevätaurinkoisen yksinkertainen, aito ja puhdas tykkääminen tästä biisistä saivat kuitenkin alkutorjunnan hälvenemään. Aloin pohtia, onko trap tietoisesti kappaleen sanoituksiin ja tarkoitukseen valittu, tulkintaa tukeva lisä. Ja tulin siihen tulokseen että ahaa, Kyllä. Luonnonvoimat on lisäksi äärettömän laadukas trap -kappale – ehkä liian laatuisa trapskenelle.

Se on myös läpeensä jo ikävöityä, varmaa ja tuttua Palefacea. Synkkyys (vai realismi) ei ole masentavaa, vaan rakastavaa. Paleface ei taistele ketään vastaan, vaan ihmisten puolesta. Siinä on merkittävä ero valtaosaan kantaaottavasta, poliittisesta rapista maassamme.

Syvempi paneutuminen biisiin avaa uskomattoman visuaalisen mäjäyksen, jossa maailmanlopun tsunamit, laavavirrat ja hyökyaallot paiskovat ympärillä ja meille karjutaan ohjeeksi pitämään (edes) jostain kiinni. Mikä on maailmanloppu, tai se myrsky, ne luonnonvoimat, joista Paleface puhuu? Vedä vähän LSD:tä, OGovhta ja HCjees meininkiä, kehottaa Paleface, se on ainoa keino, että missään on järkeä. Onko myrksyn silmässä kaikki entinen, arvot, periaatteet, sivistys, jopa totuus – koko se todellisuus, mihin olemme kasvaneet, eikä pelkästään luonto?

”Pidä kiinni tyttö, pidä periaatteistas kiinni.”

Kolmas maailmansota, korruptio, finanssipolitiikka, luonnonvarojen rajallisuus, sodat, Isis, sorto, ihmisarvojen unohtuminen. Ihmisen arvon vauhdikas romahdus. Myrsky ja luonnonvoimat on myös työnteko, musiikki, julkisuudessa oleminen, patsaiden, kultalevyjen ja uuden tekemisen ja niissä roikkumisen pakko. Ja ehdottomasti se on planeetta, jolla elämämme, ja joka saattaa mullistua biisin kuvauksen mukaisesti jo elinaikanamme. Kuudes sukupuuttoaalto, muuttunut ilmasto, tulvat, tornadot, merten muovilautat, sulavat jäätiköt, syövät, virukset, syöpäläiset.

Kuljettu pitkä matka, pitkä matka ei oo oikastu
Tanssittu miinakentil, rotkojen yli on loikittu
Tääl puhaltaa myrksytuulet, merestä kohoaa tornadoi
Maankuori sylkee laavaa sylkee taivaalle volkaanoi
Valtameri kiehuu yli vesi polttaa joissa
Nopeat syövät hitaat, heikot luonto korjaa pois

 

Siinä vaiheessa, kun supertaitava ETTA räppää raidaavansa tsunamin harjalla nähden taivaalla tuhansia salamoita, on jo totaalisesti sisällä maailmanlopun kuvastossa. Eikun ei saatana. Sehän on vaan kuva maailmasta tänään, joka välittyy meille mediasta ja siitä tavasta, jolla meistä jokaisen ajatellaan ja oletetaan nyt elävän. Täysillä, repien puita juurineen maasta, taistellen elämästä ja kuolemasta joka ikinen päivä, koko keho saalistajan ja pakenijan eloonjäämisen moodiin virittyneenä, paahtaen juoksumatolla illat ja pyöräillen töihin takomaan rahaa, sillä selväksi on tullut, että hetkeäkään ei voi hellittää, nopeat syövät hitaat, heikot luonto korjaa pois.

”Hyökyaalto poika, pidä jostain kiinni, poika.”

 

 

Luonnonvoimissa fiittaava ETTA, eli Emmalotta Kanth on juuri tehnyt levytyssopimuksen PME Recordsin kanssa. Alalla aiheesta hypetetystä Ettasta tullaan ehdottomasti kuulemaan lisää isossa mittakaavassa. Raikastavaa, upeaa, innostavaa ja ihanaa, että Pyhä Lehmän viitoittamalle tielle alkaa löytyä todella taitavaa teknistä osaamista miesten hallitsemaan skeneen. PME:n lisäksi ETTAn taustalta löytyy esimerkiksi Cheekin ja Jenni Vartiaisen managerina kunnostautunut Carla Ahonius.

Suomen musiikkiblogi. Asiaa musiikista ja ihan mistä tahansa.
Follow us: facebook & Instagram

 

1 Comment

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s