Ayo & Teo vain halusivat Rolexit (?)

”We know social media. If you have a song and turn it into a challenge, a lot of kids will want to compete.” (Ayo)

Somehaasteita. Tanssia. Hupsut maskit. ”Kunnon tervehenkinen oldschool hiphopmeno”, ajattelin vääntäessäni kannettavani kankea kohti nuorisolaisten uusia meininkejä. Sieltä tuli silmille Ayo & Teon kappale Rolex (kuuntele se tästä.  ) Gräbbää eka sun Rollie ranteeseen, se näyttää viileeltä kun tanssit.

Nää on hyviä! Värikästä, huoletonta, tervettä, taitavaa tanssia, elämäniloa. Trap hiphop -biitti ja hyvät räpit. Nuoria, lapsia, hymyjä. Positiivista.

Ayo ja Teo ovat 18 ja 21 -vuotiaat veljekset vaatimattomista oloista. He ovat aloittaneet tanssimisen viisivuotiaina.  Ayo & Teo -ilmiö on lähtenyt liikkeelle sosiaalisen median tanssihaasteista. Esiinnyttyään muutamilla hiphop -musavideoilla on omiakin biisejä julkaistu. Tanssikoulutusta ei kummallakaan ole, vaan inspiraation lähteenä ovat olleet vanhat ja uudet tanssileffat, kuten Breakin` ja Step up.

Billboard.com kertoo artikkelissaan, että uusien tanssimoovssien ja villitysten muuttaminen somehaasteiksi on nouseva trendi. Ayo ja Teo itse arvelevat vanhemman polven räppäreidenkin heräilevän tähän. (Varttunut väki heräileekin asiaan parhaillaan tässä.)

Läpimurron heille on tuonut siis tämä keväällä julkaistu Rolex -sinkku, jonka youtube -videota on katseltu vaatimattomat 240 miljoonaa kertaa. Legenda kertoo, että pojat olivat hiihdelleet ostoskeskuksessa, ihastelleet Rolexeja ja lähettäneet niistä managerilleen kuvia. ”Lähtekää menee sieltä nyt”, oli manageri vastannut. Rolexia ei silloin tullut, mutta biisi syntyi.

Maskit ovat yksi tunnistettava juttu Ayo & Teo -meiningissä. Tulee heti mieleen pari suomalaista maskiin piiloutunutta. Notkea Rotta, Evil Stöö … varmaan Vinttikoiran ”plehatkin” toimii näin. Genre-ekspertti ja rakas co-bloggajaani Pipari T selosti taannoin, että suojausta käytetään, koska esiintyminen on pelottavaa. Tietty anonymiteetti on silloin myös varmistettu sille omalle itselle, joka ei ole esiintyjä.

Naamion käytön perinne lavalla torottaessa on myös perintöä antiikin kreikan tragedioista asti. Yksi sen funktioista on viedä katsojan huomiota kasvonilmeistä mimiikkaan. Ja mitä muuta tanssi on. Liikettä. Rytmiä. Ayon ja Teon Pointti.

Näyttökuva 2017-12-15 kello 14.47.26.png
Naamioita antiikin tragedioissa. Tuo toinen haluaa Rolexin ja tuo toinen, jolla on lehtiä päässä, on niiden myyjä.

Ayo & Teo kertovat esiintyneensä Usherin ja Chris Brownin musiikkivideoilla tanssimassa ilman maskeja, ja saaneensa kommentteja siitä, että kasvojen ilmeet ovat tanssiessa hassuja. Bathing Ape -maski on bongattu instasta ja tilattu netistä. En kyllä yhtään hyväksy tällaista sosiaalisen median ulkonäköpainetta ja sheimaamista. On syntynyt tendenssi, jossa mitä törkeimpiäkin ulkonäköön liittyviä kommentteja on ihan normaalia latoa mihin tahansa. Sosiaalisen median luojista osa kokeekin luoneensa hirviön, jonka tämä uusi sukupolvi, jonka tehtävänä on muutoinkin korjata tämä planeetta, luo uudelleen.

Ehkä maski on osa tätä ilmansaasteiden, homerakennusten ja sosiaalisen median performanssiksi elämämme tekevää tulevaisuutta. Huomasin että Snapchatissakin oli filtteri, millä sai tuollaisen maskin siihen kuvaan omankin naamansa päälle. Mistä näitä saa tilata?

IMG_3827
Myös Heini Heikkilä harjoittelee kotioloissa, Petteri punakuono -naamioon verhoutuneena erilaisia tanssiliikkeitä, kuten whip ja nae nae.

Mutta miten niiden Rolexien kävi?

Haastattelija: ”Nyt kun teillä on nuo Rolexit, miltä tuntuu?”
Teo: ”Katselen sitä tässä just nyt.”
Ayo: ”Tuntuu tosi hyvältä.”

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s